کد مطلب:1455 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:311

احکام حائض


456- چـنـد چیز بر حائض حرام است : اول عبادتهایی كه مانند نماز باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود , ولی بجا آوردن عبادتهایی كه وضو و غسل و تیمم برای آنها لازم نیست , مانند نماز میت مانعی ندارد .



دوم تمام چیزهایی كه بر جنب حرام است و در احكام جنابت گفته شد.



سـوم جـماع كردن در فرج , كه هم برای مرد حرام است و هم برای زن , اگر چه به مقدار ختنه گاه داخل شـود و مـنی هم بیرون نیاید , بلكه احتیاط واجب آن است كه مقدار كمتر از ختنه گاه را هم داخل نكند و بنابر احتیاط وطی زن در دبر چه حائض باشد چه نباشد ننماید.



457- جـمـاع كردن در روزهایی هم كه حیض زن قطعی نیست ولی شرعا باید برای خود حیض قرار دهد حـرام است , پس زنی كه بیشتر از ده روز خون می بیند و باید به دستوری كه بعدا گفته می شود روزهای عادت خویشان خود را حیض قرار دهد , شوهرش نمی تواند در آن روزها با او نزدیكی نماید.



458- اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیكی كند لازم است استغفار كند , و احتیاط مستحب آن است كه كفاره بدهد و كفاره آن بعدا بیان می شود.



459- غیر از نزدیكی كردن با زن حائض , سایر استمتاعات مانند بوسیدن و ملاعبه مانعی ندارد.



460- كـفاره نزدیكی در حال حیض در قسمت اول آن , هیجده نخود طلای سكه دار و در قسمت دوم , نه نخود , و در قسمت سوم , چهار نخود و نیم است مثلا زنی كه شش روز خون حیض می بیند , اگر شوهرش در شـب یـا روز اول و دوم با او جماع كند , هیجده نخود طلا و در شب یا روز سوم و چهارم نه نخود , و در شب یا روز پنجم و ششم چهار نخود و نیم بدهد.



461- اگـر طلای سكه دار ممكن نباشد , قیمت آن را بدهد و اگر قیمت طلا در وقتی كه جماع كرده , با وقتی كه می خواهد به فقیر بدهد فرق كرده باشد , قیمت وقتی را كه می خواهد به فقیر بدهد حساب كند.



462- اگر كسی هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت سوم حیض با زن خود جماع كند , هر سه كفاره كه روی هم سی و یك نخود و نیم می شود بدهد.



463- اگر با زن حائض چند مرتبه جماع كند بهتر آن است كه برای هر جماع یك كفاره بدهد.



464- اگـر مـرد در حـال جماع بفهمد زن حائض شده , باید فورا از او جدا شود و اگر جدا نشود احتیاط مستحب این است كه كفاره بدهد.



465- اگـر مـرد بـا زن حائض زنا كند یا با زن حائض نامحرمی به گمان این كه عیال خودش است جماع نماید , احتیاط مستحب این است كه كفاره بدهد.



466- كسی كه از روی نادانی یا فراموشی با زن در حال حیض نزدیكی كند كفاره ندارد.



467- اگر مرد به اعتقاد این كه زن حائض است با او نزدیكی كند و بعدا معلوم شود كه حائض نبوده است كفاره ندارد.



468- طلاق دادن زن در حال حیض , به طوری كه در احكام طلاق گفته می شود باطل است .



469- اگر زن بگوید حائضم یا از حیض پاك شده ام چنانچه محل اتهام نباشد باید حرف او را قبول كرد ولی اگر محل اتهام باشد قبول حرف او محل اشكال است .



470- اگر زن در بین نماز حائض شود , نمازش باطل است .



471- اگر زن در بین نماز شك كند كه حائض شده یا نه , نمازش صحیح است .



ولی اگر بعد از نماز بفهمد كه در بین نماز حائض شده , نمازی كه خوانده باطل است .



472- بعد از آن كه زن از خون حیض پاك شد , واجب است برای نماز و عبادتهای دیگری كه باید با وضو یا غسل یا تیمم بجا آورده شود , غسل كند.



و دستور آن مثل غسل جنابت است , و بهتر آن است كه پیش از غسل وضو هم بگیرد.



473- بـعـد از آن كـه زن از خـون حـیـض پاك شد , اگر چه غسل نكرده باشد , طلاق او صحیح است , و شـوهـرش هـم مـی تـواند با او جماع كند , ولی احتیاط لازم این است كه جماع پس از شستن فرج باشد , و احتیاط مستحب آن است كه پیش از غسل از جماع با او خودداری نماید.



اما كارهای دیگری كه در وقت حیض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس خط قرآن تا غسل نكند بر او حلال نمی شود.



474- اگـر آب بـرای وضو و غسل كافی نباشد و به اندازه ای باشد كه بتواند غسل كند , باید غسل كند , و بهتر آن است كه بدل از وضو تیمم نماید.



و اگـر فـقـط برای وضو كافی باشد و به اندازه غسل نباشد بهتر آن است كه وضو بگیرد و باید عوض غسل تیمم كند.



و اگر برای هیچ یك از آنها آب ندارد , باید بدل از غسل تیمم كند و بهتر آن است كه بدل از وضو نیز تیمم نماید.



475- نمازهایی كه زن در حال حیض نخوانده , قضا ندارد , ولی روزه های ماه رمضان را كه در حال حیض نـگـرفـته باید قضا نماید , و هم چنین بنابر احتیاط لازم روزه هایی كه به نذر در وقت معین واجب شده در حال حیض نگرفته باید قضا نماید.



476- هـر گـاه وقـت نـماز داخل شود و بداند كه اگر نماز را تاخیر بیندازد حائض می شود باید فورا نماز بـخـوانـد و هـم چـنـین است بنابر احتیاط لازم اگر احتمال دهد كه چنانچه نماز را تاخیر بیندازد حائض می شود.



477- اگـر زن نـماز را تاخیر بیندازد و از اول وقت به اندازه خواندن یك نماز با تحصیل طهارت مائیه از حـدث بگذرد - هر چند طهارت با تیمم بنابر احتیاط لازم - و سپس حائض شود قضای آن نماز بر او واجب اسـت , ولـی در تـنـد خواندن و كند خواندن و چیزهای دیگر باید ملاحظه حال خود را بكند , مثلا زنی كه مـسافر نیست اگر در اول ظهر نماز نخواند قضای آن در صورتی واجب می شود كه به مقدار خواندن چهار ركـعـت نـمـاز بـا تحصیل طهارت از حدث از اول ظهر بگذرد و حائض شود , و برای كسی كه مسافر است گذشتن وقت به مقدار خواندن دو ركعت با تحصیل طهارت كافی است .



478- اگـر زن در آخر وقت نماز , از خون پاك شود و به اندازه غسل و خواندن یك ركعت نماز یا بیشتر از یك ركعت وقت داشته باشد , باید نماز را بخواند و اگر نخواند باید قضای آن را بجا آورد.



479- اگر زن حائض بعد از پاكی به اندازه غسل وقت ندارد , ولی می تواند با تیمم نماز را در وقت بخواند , احـتیاط واجب آن است كه آن نماز را با تیمم بخواند , و در صورتی كه نخواند قضا نماید و اگر گذشته از تنگی وقت از جهت دیگر تكلیفش تیمم است , مثل آن كه آب برایش ضرر دارد , باید تیمم كند و آن نماز را بخواند , و در صورتی كه نخواند لازم است قضا نماید.

527- اگر كسی بدن انسان مرده ای را كه سرد شده و غسلش نداده اند مس كند , یعنی جایی از بدن خود را بـه آن برساند باید غسل مس میت نماید , چه در خواب مس كند چه در بیداری , با اختیار مس كند یا بی اخـتـیـار حـتـی اگـر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میت برسد باید غسل كند , ولی اگر حیوان مرده ای را مس كند غسل بر او واجب نیست .



528- بـرای مـس مـرده ای كه تمام بدن او سرد نشده , غسل واجب نیست اگر چه جایی را كه سرد شده مس نماید.



529- اگر موی خود را به بدن میت برساند , یا بدن خود را به موی بدن میت , یا موی خود را به موی میت برساند , غسل واجب نیست .



530- بـرای مـس بـچـه مرده حتی بچه سقط شده ای كه روح در بدن او داخل شده بوده غسل مس میت واجـب است , بنابر این اگر بچه مرده به دنیا بیاید و بدنش سرد شده و ظاهر بدن مادر را مس كند مادر او بـاید غسل مس میت كند , بلكه اگر ظاهر بدن او را هم مس نكند باید بنابر احتیاط واجب غسل مس میت كند.



531- بچه ای كه بعد از مردن مادر و سرد شدن بدنش به دنیا می آید , چنانچه ظاهر بدن مادر را مس نماید وقـتـی بالغ شد واجب است غسل مس میت كند , بلكه اگر ظاهر بدنش را هم مس ننموده باشد باید بنابر احتیاط بعد از بلوغ غسل مس میت نماید.



532- اگر انسان , میتی را كه سه غسل او كاملا تمام شده مس نماید غسل بر او واجب نمی شود , ولی اگر پیش از آنكه غسل سوم تمام شود جایی از بدن او را مس كند اگر چه غسل آنجا تمام شده باشد , باید غسل مس میت نماید.



533- اگر دیوانه یا بچه نابالغی میت را مس كند , بعد از آنكه آن دیوانه عاقل یا بچه بالغ شد باید غسل مس میت نماید.



534- اگر از بدن زنده یا مرده ای كه غسلش نداده اند , قسمتی جدا شود , و پیش از آنكه قسمت جدا شده را غـسـل دهـند , انسان آن را مس نماید بنابر اقوی لازم نیست غسل مس میت كند هر چند كه آن قسمت دارای استخوان باشد.



535- بـرای مـس اسـتـخـوانی كه آن را غسل نداده اند چه از مرده جدا شده باشد چه از زنده غسل واجب نیست .



و همچنین است برای مس دندانی كه از مرده یا زنده جدا شده باشد.



536- غـسـل مـس میت را باید مثل غسل جنابت انجام دهند ولی كسی كه مس میت كرده , اگر بخواهد نماز بخواند احتیاط مستحب آن است كه وضو هم بگیرد.



537- اگر چند میت را مس كند یا یك میت را چند بار مس نماید یك غسل كافی است .



538- بـرای كـسـی كـه بـعـد از مس میت غسل نكرده است , توقف در مسجد و نزدیكی با زن و خواندن آیه هایی كه سجده واجب دارد , مانعی ندارد ولی برای نماز و مانند آن باید غسل كند.